Què és un Canal de Denúncies?
Sobre la base del compromís de Col·legi de Metges de Girona amb el compliment tant de la normativa externa que li és aplicable com de les seves pròpies polítiques i codi de conducta o ètic, Col·legi de Metges de Girona anima els empleats que comuniquin qualsevol incompliment d’aquest conjunt normatiu, si saben o sospiten de manera fundada que algun membre de l’organització comet actes contraris a la llei, el codi ètic o qualsevol de les polítiques.
A Col·legi de Metges de Girona estem compromesos amb la transparència i el comportament ètic, per la qual cosa posem a disposició dels empleats una via de comunicació valuosa, com és el Canal de Denúncies, en què es garanteix la confidencialitat de la informació i del denunciant, i agraïm sincerament a tots els empleats que el facin servir per tal d’enrobustir l’empresa i la seva sostenibilitat.
Drets del denunciant
1. Dret a rebre informació prèvia
Abans d’interposar la denúncia, el denunciant ha de tenir accés a informació comprensible fàcilment sobre tot el procés. Per això, des de Col·legi de Metges de Girona ens comprometem a informar degudament el denunciant de tots els tràmits en relació amb el procés de denúncia.
2. Dret a l’ús de la informació amb caràcter restrictiu.
La informació que faciliti el denunciant no es pot fer servir per a fins diferents als de la investigació.
3. Dret a la confidencialitat
Col·legi de Metges de Girona garanteix la confidencialitat en la recepció i la gestió de les comunicacions fetes a través d’aquest Canal de Denúncies. S’informa el denunciant que, tant al formulari de denúncia com durant la investigació, només es demanen les dades estrictament necessàries per tramitar-la. A més, només pot accedir a aquestes dades el personal autoritzat.
4. Dret a rebre un "justificant de recepció" Col·legi de Metges de Girona ha d’informar el denunciant de la recepció de la comunicació en un termini màxim de set dies.
5. Dret a rebre una informació raonable
Col·legi de Metges de Girona ha d’informar el denunciant de l’estat de la denúncia en un termini màxim de tres mesos a partir de l’enviament del justificant de recepció.
6. Dret a una investigació transparent i a un interlocutor imparcial
Les denúncies o les consultes rebudes es tracten amb la màxima transparència i imparcialitat per part dels encarregats de la investigació, els quals tenen la preparació suficient i adequada per respondre als dubtes del denunciant o tramitar la denúncia interposada.
7. Drets derivats de la protecció de dades
Col·legi de Metges de Girona garanteix que totes les dades que proporcioni el denunciant a través del Canal de Denúncies es tracten d’acord amb la normativa vigent de protecció de dades.
8. Dret a la no represàlia
Col·legi de Metges de Girona recull la prohibició de represàlies al denunciant. Per tant, no se li pot exigir cap responsabilitat per la informació continguda en la denúncia, llevat que actuï de mala fe.
Obligacions i advertiments
Col·legi de Metges de Girona recorda a qualsevol persona que informi mitjançant el canal següent que s’ha de sotmetre al principi de bona fe dels fets denunciats.
Es considera que el denunciant no actua de bona fe quan l’autor de la denúncia és conscient de la falsedat dels fets, o actua amb un menyspreu manifest a la veritat, o amb la intenció de venjança, o de perjudicar Col·legi de Metges de Girona, o d’assetjar la persona denunciada, o de lesionar-ne l’honor, o de perjudicar-la laboralment, professionalment o personalment.
Si es demostra que la denúncia s’ha fet de mala fe, no actua la protecció al denunciant i es poden aplicar mesures tant disciplinàries com penals.
Licitud en l’obtenció de les proves que suporten la denúncia. És important destacar que les proves que s’aporten en la denúncia s’han d’haver obtingut de manera lícita. En cas contrari, Col·legi de Metges de Girona pot trametre a l’autoritat judicial competent aquest fet si es considera constitutiu de delicte.
Causes de no admissió de denúncies
Col·legi de Metges de Girona es reserva el dret de no admissió de la denúncia en els supòsits següents:
1. Quan els fets no siguin creïbles, no hi hagi indicis per fonamentar-los o constitueixin meres renyines.
2. Fets manifestament infundats i sense acreditació o que es descriguin de manera genèrica, o imprecisa, llevat que s'esmenin les deficiències.
3. Quan es tracti de conductes no recollides en les que indica Col·legi de Metges de Girona
4. Quan la informació sigui una mera reproducció d’una altra d’anterior no admesa prèviament o investigada degudament.
Preguntes freqüents
Qui pot denunciar?
Qualsevol persona que tingui una relació laboral amb l’empresa i membres del consell d’administració i l’alta direcció, com també exempleats o persones que es trobin en procés de selecció, segons indica la normativa vigent aplicable.
Puc sentir-me segur davant possibles represàlies pel fet d’interposar una denúncia? Es comunica al denunciat la presentació de la denúncia?
D’acord amb la normativa vigent aplicable, aquest Canal de Denúncies i el procediment d’investigació de les comunicacions, l’empresa garanteix que no es prendran represàlies contra els denunciants de bona fe davant possibles denúncies.
Així mateix, els denunciants tenen el dret de protecció sempre que hi hagi una presumpció raonable de veracitat en els fets denunciats.
Igualment, Col·legi de Metges de Girona pot disposar de mesures de suport (assessorament, assistència de les autoritats i l’organització davant represàlies, o fins i tot assistència jurídica), en cas que calgui.
D’altra banda, no s’informa el denunciat sobre el procediment fins que no es conclogui el procés d’investigació.
Quin és el procés de tramitació de la denúncia? Quant temps tardarà a resoldre’s el procediment?
Una vegada interposada la denúncia corresponent a través del formulari habilitat, rebràs un missatge electrònic amb un justificant de recepció en un termini màxim de set dies.
Posteriorment, se’t comunicarà el resultat de la investigació interna en un termini màxim de tres mesos, llevat que la denúncia sigui sobre un fet delictiu, cas en què el termini de resolució es pot prorrogar fins als 6 mesos des de la recepció de la denúncia.
Si no tinc proves, puc denunciar?
Sí, tot i que és desitjable que les denúncies s’acompanyin de proves o evidències amb la finalitat de facilitar la investigació i evitar que la denúncia s’arxivi. El formulari de denúncia incorpora la possibilitat de pujar documentació complementària, tot i que no es tracta d’un requisit obligatori.
Què passa si he fet una denúncia falsa?
En cas que les sospites siguin errònies o infundades i la denúncia s’hagi interposat de bona fe, simplement s’arxiva, després de comunicar-ho al denunciant.
A diferència del cas anterior, si la denúncia és falsa i respon a la mala fe per part del denunciant, podríem estar davant un delicte de calúmnies o injúries, que preveu el Codi Penal (articles 205 i següents). A més, no actua la protecció al denunciant i es poden aplicar mesures tant disciplinàries com penals.
En quina mesura es protegeixen les dades contingudes en la denúncia?
Addicionalment a la garantia de confidencialitat que ja s’ha esmentat anteriorment, totes les dades personals contingudes en la denúncia es tracten d’acord amb la política i les mesures internes de protecció de dades personals de. Col·legi de Metges de Girona.